لنز هوشمند مایکروسافت و اسکن مقدار قند خون

محققین شرکت میکروسافت با همکاری محققین دانشگاه واشنگتن ، لنزهای تماسی هوشمندی را ساختند که می تواند اطلاعات دیجیتالی مربوط به مقدار قند خون را مستقیماً از چشم فرد استفاده کننده دریافت کند.

پروژه ی لنز تماسی بخشی از تلاش محققین میکروسافت برای اختراع وسایل الکترونیکی برای استفاده های پزشکی است. همکاری پژوهشگر ارشد شرکت Desney Tan و گروه محاسباتی تجارب کاربرها، در میکروسافت با پرفسور بابک پرویز و گروه بیوتکنولوژیست او در دانشگاه واشنگتن منجر به ساخت لنز هوشمند تماسی گردید که قادر به انتقال اطلاعات مربوط به مقدار قندخون بدون استفاده از سیم از چشم کاربر است.

پرفسور بابک پرویز می گوید: ما موفق به قرار دادن یک نشانگر گلوکز بروی لنزهای تماسی شدیم که می تواند مقدار قند موجود در اشک را اندازه گیری نماید. در حقیقت گروه بزرگی از محققین توانستند رادیوهای کوچکی را طراحی و تولید کنند که می تواند با نشانگر گلوکز ارتباط یافته و اطلاعات را بصورت بی سیم به بیرون ارسال کند.

دانشمندان ابتدا نمونه ی اولیه این لنزها را ساختند که از دستگاههای کنونی اندازه گیری قند خون بسیار پیشرفته تر بودند. در این لنز یک صفحه ی نمایشگر LED ، یک ارتباط بی سیم برای انتقال اطلاعات و یک واحد جمع آوری اطلاعات نصب شده است. اگر چه ساخت چنین لنزی برای تماشای ویدئوهای Netflix بسیار فوق العاده است اما استفاده ی طبی از این لنز ازاهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا با ایجاد این لنزهای تماسی کاربردی، بیماران مبتلا به دیابت برای اندازه گیری و مانیتورینگ قند خون خود دیگر نیازی به استفاده از سوزن برای سوراخ کردن انگشتان و یا سرنگ برای گرفتن خون ندارند .

به گفته ی پرفسور پرویز مقدارقند درخون بصورت یک درجه بروی سطح چشم ظاهر می گردد. بنابراین ما می توانیم شیمی بدن را مستقیماً از روی سطح چشم مشاهده کنیم. چنانچه شما دارای یک لنز تماسی باشید که بتواند از سطح نمونه گرفته و آنرا آنالیز کند و اطلاعات را از طریق یک رادیو به بیرون ارسال کند، شما می توانید اطلاعات مربوط به آنچه در بدنتان اتفاق می افتد را بدون نیاز به گرفتن نمونه ی خون بدست آورید.

لنزهای تماسی کاربردی با آنزیم های درون مایع اشک اندرکنش دارند، زمانیکه آنزیم ها واکنشی را کاتالیز می کنند، الکترودهای سازگار زیستی موجود بروی لنز این واکنش را از طریق تغییر جریان الکتریکی واندازه گیریهای خاصی نمایان می کنند، سپس لنز اطلاعات مربوط به مقدار قند خون بیمار را به پزشک مربوطه ارسال می نماید.

محققین در حال طراحی لنزهایی هستند که بصورت اتوماتیک مقدار غیر طبیعی قند خون را به فرد استفاده کننده هشدار دهد.

منبع:www.au.ibtime.com